24ωρες... ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΑ... Με την πένα του δημοσιογράφου Απόστολου Λάγιου

17/2/18

Ιστορική τομή ο ΟΠΕΚΑ για την κοινωνική αλληλεγγύη της χώρας μας

Tης Ελισσάβετ (Μπέττυ) Σκούφα 

Βουλεύτρια Πιερίας, εισηγήτρια του νομοσχεδίου

Πέρα από κάθε αμφισβήτηση, το μοντέλο που βασίστηκε στην έλλειψη μιας ενιαίας διοικητικής αρχής-φορέα ενισχύσεων έχει φτάσει στα όρια του και...


πολλές φορές αποτελεί τροχοπέδη στην δημιουργία ενός κράτους κοινωνικής φροντίδας και αλληλεγγύης, στο οποίο θα υπάρχουν ενιαίοι κανόνες και ισότιμη πρόσβαση.

Ως εισηγήτρια του κόμματος κατά την ακρόαση των φορέων στις αρμόδιες Επιτροπές έθεσα στον διοικητή αυτού του κομματιού του ΟΓΑ, τον κ. Πλιάκη, το ερώτημα εάν το ελληνικό κράτος γνώριζε πριν το 2017, τι επιδόματα δίνονταν και δίνονται ή εάν τουλάχιστον υπήρχε κάποια ελεγκτική διαδικασία που να ελέγχει αυτά τα επιδόματα, για το εάν δηλαδή οι δικαιούχοι τα δικαιούνται ή τα δικαιούνταν ή όχι, ώστε να ξέρει το ελληνικό κράτος και κατ’ επέκταση ο Έλληνας πολίτης πού πηγαίνουν τα λεφτά του μέσω της φορολογίας. Η απάντησή του ήταν αποστομωτική. Είπε πως όλα τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρχε καμία καταγραφή των επιδομάτων και ότι βρέθηκαν ως διοίκηση μπροστά σε έναν κυκεώνα διατάξεων σε πολλούς και διάφορους φορείς -αρμόδιους, αναρμόδιους κ.ο.κ.-, ενώ παράλληλα συμπλήρωσε πως δεν υπήρχε κανένας απολύτως ελεγκτικός μηχανισμός.

Τουλάχιστον 150 επιδόματα –ων ουκ έστιν αριθμός- εδίδοντο από όλες τις αρχές, δήμους, περιφέρειες, Υπουργεία, οργανισμούς, κατέγραψε η επιτροπή που συστήθηκε το 2017 από το Υπουργείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Παντού όλα αυτά, διεσπαρμένα, χωρίς να μπορεί το κράτος να κάνει καμία διασταύρωση και χωρίς να μπορεί ο κάθε πολίτης να πηγαίνει με αξιοπρέπεια, ζητώντας τα δικαιώματά του και να τα παίρνει, ξέροντας και έχοντας εμπιστοσύνη, ότι δεν παρεμβαίνει κανένας πουθενά. Για όλους αυτούς τους λόγους, χρειάζεται η ψηφιοποίηση. Η Επιτροπή επομένως που συστάθηκε το 2017, στελεχώθηκε από ειδικούς επιστήμονες, αλλά και στελέχη του ΟΓΑ, τα οποία κατέγραψαν πλήρως όλη αυτή την διαδικασία και όλους τους νομούς. Συγκεντρώθηκαν όλες οι διατάξεις, οι διάσπαρτες διατάξεις που ρύθμιζαν όλα αυτά τα θέματα. Αποφασίσθηκε πώς θα γίνει η οργάνωση όλης αυτής της διαδικασίας. Φτιάχτηκαν τρεις Επιτροπές με στελέχη του Οργανισμού, στις οποίες ήταν και μέλη του Δ.Σ. των εργαζομένων κι επεξεργάστηκαν τόσο το οργανόγραμμα και τον κανονισμό λειτουργίας για την απονομή επιδομάτων, όσο και ό,τι άλλο χρειαζόταν, ώστε αυτός ο αρχικός ιδρυτικός νόμος να πάρει και μορφή οργανογράμματος, το οποίο και περιλαμβάνεται μέσα στον νέο πλέον νόμο «Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) και λοιπές διατάξεις».

Αλήθεια, ποιος τους εμπόδιζε –αναφέρομαι στα κόμματα που κυβέρνησαν τη χώρα για σαράντα και πλέον χρόνια- να γίνει η καταγραφή και η ψηφιοποίηση των επιδομάτων; Αν αυτά τα πολιτικά πρόσωπα της χώρας μας είκοσι, είκοσι πέντε χρόνια πριν, έκαναν ένα απλό πέρασμα σε ανεπτυγμένα κράτη, για παράδειγμα στη Σουηδία, θα διαπίστωναν σαφώς πως τα πάντα είναι ψηφιοποιημένα, διότι στα ευνομούμενα κράτη ο πολίτης γνωρίζει με τη μεγαλύτερη λεπτομέρεια τι δικαιούται, πώς και πότε ακριβώς θα το πάρει. Εδώ προτιμούσαμε φυσικά να έχουμε τον πολίτη έρμαιο του κάθε δημάρχου, Βουλευτή, πολιτευτή, προκειμένου να αποκτήσει δικαιώματα που το ίδιο το Σύνταγμα του κατοχυρώνει ως πολίτη.

Όσο για τα χρήματα που διατίθεντο; Το 2015, παραλάβαμε έναν προϋπολογισμό 790.000.000, μέσα σε τρία χρόνια οικονομικής ασφυξίας τον φτάσαμε στο 1.836.000.000, δηλαδή δυόμισι φορές παραπάνω φέτος, το 2018. Το 2019 οι δαπάνες θα αυξηθούν ήδη στα 3 δισεκατομμύρια, δηλαδή αύξηση τέσσερις φορές περίπου, 400% μέσα σε αυτά τα χρόνια που εμείς αναλάβαμε. Οι 54 υπάλληλοι της πρόνοιας έγιναν 80 επί των ημερών μας. Επιπλέον, 700 διορίστηκαν στα Κέντρα Κοινότητας με διαδικασίες ΑΣΕΠ. Επτακόσιες νέες θέσεις εργασίας. Επιπλέον, τώρα προικοδοτείται το κράτος με 280 από τους σημερινούς υπαλλήλους του ΟΓΑ που θα ενταχθούν στον ΟΠΕΚΑ. Άρα, το νέο εθνικό σύστημα κοινωνικής προστασίας ξεκινάει με πάνω από 1.000 υπαλλήλους, εκεί που είχε 54 που πάλευαν με το τέρας της γραφειοκρατίας χωρίς μηχανισμούς ελέγχου, για να ενημερώνουν για την κοινωνική πρόνοια. Έπρεπε, δηλαδή να έχεις μπάρμπα στην Κορώνη για να μάθεις αν θα πάρεις ένα επίδομα, αν το δικαιούσαι, πότε θα στο δώσουν, πότε θα εγκριθεί, ποιο μέσο να βάλεις για να το πάρεις επιτέλους, αν μπορείς να βάλεις κάπου το ανάπηρο παιδί σου ή τον γνωστό του γνωστού σου, αν μπορείς να βάλεις τον ανάπηρο πατέρα σου κάπου δωρεάν ή να πληρώνεις ή τον ηλικιωμένο πατέρα σου, και ούτω καθ’ εξής. Αυτή είναι η μεγάλη μας διαφορά.

Με νέο νόμο επομένως, επιδιώκεται για πρώτη φορά, η ανάπτυξη ενός ενιαίου, σύγχρονου και συνεκτικού διοικητικού σχήματος-συστήματος ανίχνευσης των πραγματικών αναγκών του πληθυσμού αναφοράς, των πολιτικών κοινωνικής αλληλεγγύης, αλλά και αποδοτικής διαχείρισης των πόρων που διατίθενται για την μείωση της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού. Στόχος μας είναι να συγκεντρωθούν όλα τα επιδόματα στον ΟΠΕΚΑ, από όπου όλη η διαδικασία θα γίνεται ηλεκτρονικά, μειώνοντας την ταλαιπωρία των πολιτών, καθιστώντας πιο εύκολους τους ελέγχους για παρατυπίες ή λάθη, ενώ παράλληλα καταργούνται οι πελατειακές σχέσεις και η πολυνομία παροχής των προνοιακών επιδομάτων, παροχών και υπηρεσιών. Όλα γίνονται ηλεκτρονικά, με διαφάνεια και χωρίς την παρέμβαση διαπροσωπικών σχέσεων. Άλλωστε, όπως τόνισε ο Γενικός Γραμματέας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.με.Α), κατά τη συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής, «η δημιουργία μιας ενιαίας αρχής απόδοσης επιδομάτων προνοιακού χαρακτήρα και ο ηλεκτρονικός φάκελος, είναι μία θέση την οποία η Ε.Σ.Α.με.Α - έχει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ήδη από τη δεκαετία του 2000 και νωρίτερα, καθώς σε φέρνει σε πολύ λιγότερο τρέξιμο, ταλαιπωρία και αλισβερίσι, με την χαρτογραφία, την γραφειοκρατία της δημόσιας διοίκησης». Η ίδια θετική στάση όμως, επιβεβαιώθηκε και από την πλειοψηφία των λοιπών φορέων, καθώς ανέφεραν ότι οι διατάξεις του νομοσχεδίου απαντούν και επιλύουν χρόνια προβλήματα κοινωνικής πολιτικής.

Ο νέος Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), αποτελεί επομένως για εμάς μια ιστορική τομή, καθώς ενσαρκώνει το όραμά μας για ένα κράτος κοινωνικής και ουσιαστικής αλληλεγγύης, με ενιαίους κανόνες και ισότιμη πρόσβαση για όλους. Αυτή είναι και μια από τις βασικές ιδεολογικοπολιτικές μας διαφορές με το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, διότι εμείς θεωρούμε υποχρέωση του κράτους να ασκεί τη λεγόμενη «κοινωνική πολιτική», να φροντίζει δηλαδή για τη συνοχή του κοινωνικού ιστού και να αναλαμβάνει δράσεις για την αρμονική επανένταξη στο κοινωνικό σύνολο εκείνων ιδιαίτερα των συμπολιτών μας που σπρώχτηκαν και διαβιούν στο περιθώριο της κοινωνίας και που στα χρόνια της κρίσης, έχουν φτωχοποιηθεί ακόμη περισσότερο.
► ΟΠΕΚΑ: τι χορηγεί και τι διαχειρίζεται
Ο ΟΠΕΚΑ αποτελεί τον δεύτερο πυλώνα του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Ο πρώτος είναι ο Εθνικός Μηχανισμός με τα 240 προνοιακά Κέντρα Κοινότητας που είναι ενταγμένα στις κοινωνικές υπηρεσίες των δήμων και έχουν στελεχωθεί από εκπαιδευμένα στελέχη με διαδικασίες ΑΣΕΠ. Οι δυο πυλώνες επομένως διασυνδέονται μεταξύ τους με ενιαίο γεωπληροφοριακό σύστημα. Ενισχύουμε κατ’ αυτό τον τρόπο την Τοπική Αυτοδιοίκηση καθώς οι Δήμοι αποκτούν για πρώτη φορά ένα ψηφιοποιημένο εργαλείο στην υπηρεσία του δημότη, καθώς ακόμη και στους δήμους όμως που δεν υπάρχουν αυτά τα Κέντρα Κοινότητας, θα υπάρχουν διαπιστευμένοι υπάλληλοι των κοινωνικών υπηρεσιών του δήμου, με αποτέλεσμα και οι 325 δήμοι της χώρας, να έχουν το πληροφορικό σύστημα των Κέντρων Κοινότητας και να είναι εκπαιδευμένοι σε αυτό.
Ο νέος φορέας είναι σε λειτουργία από τη ψήφισή του και θα έχει ως άμεση συνέπεια την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Ο υπάλληλος του κέντρου κοινότητας θα βοηθάει τους πολίτες να κάνουν την αίτηση, ωστόσο η αίτηση μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά και από το σπίτι. Στη συνέχεια, η αίτηση μεταβιβάζεται ηλεκτρονικά στον ΟΠΕΚΑ (συγχρόνως δηλαδή η πληροφορία μεταβιβάζεται σε 13 Περιφέρειες και στο Υπουργείο, για να μαθαίνουμε κάθε μέρα τις ανάγκες σε όλη την Ελλάδα), όπου και διασταυρώνονται 6 βάσεις δεδομένων του κράτους (φορολογικές, επιδοματικές κ.λπ) και μέσα σε λίγα λεπτά ενημερώνεται ο πολίτης για τα το σύνολο των δικαιωμάτων του, όπως ποια είναι τα επιδόματα που δικαιούται, πότε και σε ποιο λογαριασμό του θα πιστωθούν, ποιες είναι υπηρεσίες που δικαιούται (φτηνό ρεύμα, νερό κλπ), αν μπορεί να πάει το παιδί του σε βρεφονηπιακό σταθμό, αν δικαιούται τρόφιμα, ποια είναι τα προγράμματα ΟΑΕΔ, εκπαίδευσης κλπ που «τρέχουν» στην περιοχή του ή σε εθνικό επίπεδο στα οποία θέλει να πάρει μέρος. Όλα τα προγράμματα τρέχουν μπροστά στα μάτια του.
Σύμφωνα λοιπόν με το νέο νόμο, ο ΟΠΕΚΑ αναλαμβάνει δέσμη παροχών που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:
Το Επίδομα Παιδιού
Το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ)
Το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης σε ανασφάλιστους υπερήλικες, τη χορήγηση ασφαλιστικής ικανότητας και τα έξοδα κηδείας σε περίπτωση θανάτου τους.
Τις παροχές και υπηρεσίες του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας
Επιδόματα σε άτομα με αναπηρία
Προνοιακές παροχές, οικονομικές και εισοδηματικές ενισχύσεις και κοινωνικές υπηρεσίες για την οικονομική στήριξη ειδικών και ευπαθών ομάδων.

► Για πρώτη φορά ελεγκτικός μηχανισμός και ενοποιημένο μητρώο
Για τη διασφάλιση της νομιμότητας, διαφάνειας και την καταπολέμηση του σφάλματος και της απάτης, οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΠΕΚΑ, μέσω διαπιστευμένων και εξουσιοδοτημένων υπαλλήλων, υποχρεούνται να διασταυρώνουν ηλεκτρονικά τα δηλωθέντα στοιχεία των αιτούντων. Επίσης, η διοίκηση του οργανισμού μπορεί να προβαίνει στη σύναψη διμερών ή πολυμερών συμφωνιών με φορείς, οργανισμούς και αρχές κοινωνικής προστασίας του εξωτερικού για τους ίδιους λόγους. Τέλος, όσον αφορά τον έλεγχο, συστήνεται ειδική διεύθυνση επιθεώρησης και ελέγχου του οργανισμού.
Οι ρυθμίσεις αυτές, όπως η διάταξη που κανονίζει, κανονικοποιεί την διαδικασία αποτελεσματικής ανάκτησης αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών, κρίνονται αναγκαίες, καθώς βασική αρχή του κράτους δικαίου είναι η διεκδίκηση παροχών που καταβλήθηκαν σε πολίτες, οι οποίοι όμως δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις του νόμου. Σημειωτέον, ότι τα ποσά αυτά με την επιστροφή τους στα δημόσια ταμεία μπορούν να διοχετευθούν για να καλύψουν περαιτέρω ανάγκες και άλλων ευάλωτων ομάδων πληθυσμού.
Βάσει του νομοσχεδίου, καθιερώνεται όμως και το δικαίωμα ενδικοφανούς προσφυγής του πολίτη κατά καταλογιστικών αποφάσεων επιστροφής αχρεωστήτως καταβληθεισών παροχών της διοίκησης, αφού συστήνεται διεύθυνση ενδικοφανών προσφυγών για την εμπρόθεσμη εξέταση προσφυγών των πολιτών.
Τα άρθρα 13 έως 42 εν γένει, περιέχουν όλο το οργανόγραμμα του ΟΠΕΚΑ, δηλαδή διευθύνσεις και τμήματα στην κεντρική υπηρεσία και τα περιφερειακά υποκαταστήματα, διασφαλίζοντας την πανελλαδική διάρθρωση του οργανισμού. Συνολικά ο νέος Οργανισμός έχει 9 Κεντρικές Διευθύνσεις, και 9 Περιφερειακές Διευθύνσεις στις έδρες των αντίστοιχων Περιφερειών. Ειδικότερα, τη διεύθυνση οικογενειακών επιδομάτων, επιδομάτων παιδιού, επιδομάτων κοινωνικής αλληλεγγύης, αναπηρικών, επιδόματα αγροτικής εστίας και υπερήλικων ανασφάλιστων. Επίσης υπάρχουν οι διευθύνσεις διοικητικών, οικονομικών υπηρεσιών και πληροφορικής. Όλες οι διευθύνσεις θα κάνουν ελέγχους.
Παράλληλα, για πρώτη φορά, δημιουργείται ενοποιημένο μητρώο ΟΠΕΚΑ στο οποίο εγγράφονται όλοι οι δικαιούχοι των πάσης φύσεων προνοιακών παροχών και οικονομικών ενισχύσεων του οργανισμού, καθώς επίσης και οι οφειλέτες του εν ζωή και θανόντες, ώστε να είμαστε βέβαιοι ότι το δημόσιο χρήμα αποδίδεται στους πραγματικούς δικαιούχους.
Τα απαραίτητα για την τήρηση του μητρώου δεδομένα αντλούνται με διασύνδεση του ΟΠΕΚΑ απευθείας και σε πραγματικό χρόνο από τις πραγματικές βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, της ΗΔΙΚΑ καθώς και από κάθε άλλη ψηφιακή βάση δεδομένων και του μητρώου φορέων της Γενικής Κυβέρνησης κάθε άλλη ψηφιακή φάση, λοιπόν, που τηρεί δεδομένα και στοιχεία που σχετίζονται με τη σύννομη χορήγηση των προνοιακών παροχών του ΟΠΕΚΑ και όλα αυτά τα στοιχεία που καταχωρούνται ο τρόπους διαχείρισης τους γίνεται βεβαίως με τήρηση των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων και σύμφωνα με το φορολογικό απόρρητο.
Περαιτέρω, στόχος μας και σκοπός του νέου οργανισμού είναι σύντομα όλα τα θέματα –των αιτήσεων, της επεξεργασίας τους, της καταβολής των επιδομάτων- να γίνονται μέσα από ένα σύστημα πλήρως ηλεκτρονικοποιημένο, η πληροφορική να μπει σε όσο το δυνατόν περισσότερες πτυχές της ζωής μας ως πολιτών, στην επικοινωνία μας με το κράτος, στη διαδικασία αίτησης μέχρι τον ηλεκτρονικό φάκελο αναπήρου και ό,τι άλλο χρειαστεί για την κανονική και τακτική ανά μήνα ή στις συγκεκριμένες ημερομηνίες που θα έχουν καθοριστεί πληρωμή των επιδομάτων βγάζοντας βέβαια από τη μέση τους διάφορους καλοθελητές και διαμεσολαβητές του γνωστού μέχρι τώρα πελατειακού συστήματος.
► Το νέο Δ.Σ. και οι εργαζόμενοι
Στο νέο Δ.Σ. του οργανισμού εκπροσωπούνται για πρώτη φορά και οι οργανωμένες συλλογικότητες, κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού αναφοράς των παροχών και υπηρεσιών του. Έχουμε έναν εκπρόσωπο των ατόμων με αναπηρία και έναν εκπρόσωπο οικογενειών με τέκνα, όπου οι ίδιοι οι φορείς θα δίνουν τις προτάσεις τους για τα μέλη που θα τους εκπροσωπούν. Έτσι, διασφαλίζεται ο κοινωνικός έλεγχος των αποφάσεων και ενεργειών του οργάνου.
Ειδική μέριμνα λαμβάνεται με άρθρα του νόμου για το προσωπικό. Αυτές τις διατάξεις τις θεωρούμε απολύτως αναγκαίες, αναγνωρίζοντας ότι το υπάρχον προσωπικό έχει παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο όλα αυτά τα χρόνια στην άσκηση της προνοιακής πολιτικής, εφόσον αυτοί οι υπάλληλοι βοηθούσαν στη διαδικασία απόδοσης οικογενειακών επιδομάτων, των επιδομάτων των ανασφάλιστων υπερήλικων και των παροχών και υπηρεσιών του Λογαριασμού Αγροτικής Εστίας. Καθίσταται επομένως σαφές, ότι το προσωπικό του ΟΓΑ πλην των υπαλλήλων ΙΔΑΧ, καθίσταται μόνιμο προσωπικό δημόσιου δικαίου. Επιλύεται έτσι το ζήτημα της ιδιότυπης εργασιακής τους σχέσης. Οι εργαζόμενοι εννοείται και προβλέπεται, ότι διατηρούν την οργανική θέση, κατηγορία, κλάδο, ειδικότητα, βαθμό, μισθολογικό κλιμάκιο, καθώς και όλα εν γένει τα δικαιώματα που απορρέουν από την προηγούμενη υπηρεσιακή τους κατάσταση. Οι οργανικές θέσεις προσωπικού του ΟΠΕΚΑ ανέρχονται συνολικά σε 383, εκ των οποίων οι 360 είναι μόνιμοι και οι 23 είναι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ΙΔΑΧ. Επιπλέον οι διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπουν ότι με την με οποιονδήποτε τρόπο κένωση κάθε οργανικής θέσης ΙΔΑΧ, αυτή μετατρέπεται σε κενή οργανική θέση μόνιμου προσωπικού, αντίστοιχης κατηγορίας και κλάδου, προσαυξάνοντας έτσι τις θέσεις του κλάδου αυτού.
► ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
Στο δεύτερο μέρος του νόμου ρυθμίζονται άλλες σημαντικότατες επίσης διατάξεις του Υπουργείου, όπου μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν:
Χρηματοδοτήσεις για νέα τμήματα βρεφονηπιακών σε δήμους
Προβλέπεται η υλοποίηση προγράμματος χρηματοδότησης για την ίδρυση έως 2 νέων τμημάτων βρεφονηπιακών σταθμών σε κάθε Δήμο στον οποίο, παρατηρούνται ελλείψεις σε θέσεις βρεφονηπιακών σταθμών, ελλείψεις οι οποίες είναι καταμετρημένες βάσει συγκεκριμένων στοιχείων και κριτηρίων.
Η έναρξη εφαρμογής αυτού του προγράμματος αναμένεται εντός του έτους του 2018, χρηματοδοτείται δε από τον τακτικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου και το ύψος της δαπάνης ανέρχεται στα 15 εκατ. για το 2018. Το συνολικό ύψος της χρηματοδότησης είναι 15.000.000 ευρώ, τα οποία εξασφάλισε η Κυβέρνηση από την εξοικονόμηση δαπανών του δημόσιου τομέα. Αυτό το ποσό θα καλύψει τις εργασίες ανακαίνισης, αναμόρφωσης και προσαρμογής στις νόμιμες προϋποθέσεις σε υφιστάμενα κτήρια ιδιόκτητα, παραχωρημένα ή μισθωμένα, καθώς και την προμήθεια του απαιτούμενου εξοπλισμού.
400 νέα τμήματα το 2018 και 1000 το 2019
Σκοπός είναι να καταστεί δυνατή η άμεση λειτουργία νέων τμημάτων φροντίδας από την επόμενη σχολική περίοδο, άρα 2018-2019. Έτσι, στόχος είναι φέτος να φτιαχτούν 400 νέα τμήματα ανά την επικράτεια που θα καλύψουν περίπου 10.000 νέες θέσεις παιδιών, βρεφών και νηπίων. Το 2019 υπάρχει πρόβλεψη για άλλα 1.800 νέα τμήματα, με απώτερο σκοπό οι συνολικές θέσεις να ανέρχονται σε 165.000 -βρέφη και νήπια- από το 2019 που θα μπορούν να πηγαίνουν, επιτέλους, σε βρεφονηπιακούς σταθμούς. Έτσι, θα υπάρχουν θέσεις για την άνεργη μάνα, τη φτωχή μάνα, την εργαζόμενη μάνα. Αυτό είναι για μας ένα σημαντικό κομμάτι κοινωνικής πολιτικής και όχι η πολιτική που ακολουθήθηκε επί Νέας Δημοκρατίας, η οποία μας παρέδωσε μόλις 75.000 θέσεις.
► Για πρώτη φορά ρυθμίζεται η πιστοποίηση γλώσσας Ρομά
Θεσμοθετείται διαδικασία για την απόδειξη της γνώσης της γλώσσας και της τοπικής διαλέκτου Ρομανί, γεγονός μείζονος σημασίας καθόσον το ζήτημα της διαπίστωσης της γνώσης της γλώσσας ή της τοπικής διαλέκτου Ρομανί, αποτελεί κατά καιρούς απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή υποψηφίων σε διαδικασίες πρόσληψης για θέσεις εργασίας, σε προγράμματα εκπαίδευσης ή την ένταξη σε οποιαδήποτε άλλη θετική δράση για τους Ρομά. Ιδιαίτερα, προβλέπεται η συγκρότηση τριμελούς επιτροπής εξετάσεων, η οποία αποτελείται από ένα στέλεχος του οικείου Δήμου, έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Ελλήνων Ρομά Διαμεσολαβητών και έναν εκπρόσωπο της Περιφερειακής Ομοσπονδίας Ρομά κ.λπ
Αποκαθίσταται έτσι μια χρόνια αδικία που θα συμβάλει στη βελτίωση των διαδικασιών ένταξης των Ρομά σε τοπικούς κοινωνικούς φορείς βοηθώντας την πρόσβασή τους σε υπηρεσίες κοινωνικής ένταξης και προστασίας των δικαιωμάτων τους, αλλά και άλλους φορείς, όπως η πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η πρωτοβάθμια υγεία και λοιπούς ευρύτερους τομείς του δημοσίου. Παράλληλα όμως ενισχύει και τα Κέντρα Κοινότητας παραρτήματος για ΡΟΜΑ, καθόσον για την εύρυθμη λειτουργία αυτών, προβλέπεται και μια θέση Διαμεσολαβητή ΡΟΜΑ, ο οποίος ως μέλος ή/και συνομιλητής της κοινότητας των ωφελουμένων, είναι σε θέση να γνωρίζει τις πραγματικές ανάγκες τους, συμμετέχει ισότιμα στο σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση των δράσεων.
► Κατασκηνώσεις για ευάλωτες κατηγορίες του πληθυσμού
Σε δικαιωματική κατεύθυνση όμως βρίσκονται και τα άρθρα 56 και 57 του νέου νόμου, πράγμα το οποίο επιβεβαιώθηκε, με τις εισηγήσεις στις αρμόδιες επιτροπές της βουλής, τόσο των εκπροσώπων Ρομά, όσο και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, καθόσον επανακαθορίζεται το καθεστώς επιχορήγησης των πιστοποιημένων φορέων παροχής υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας και υλοποίησης του ετήσιου κατασκηνωτικού προγράμματος, προς όφελος ευάλωτων κατηγοριών πληθυσμού.
► Παρατείνεται το πρόγραμμα «Στέγαση κι Επανένταξη» μέχρι τον Φεβρουάριο του 2019
Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης προστίθεται μεταξύ άλλων τροπολογία, για την παράταση του προγράμματος «Στέγαση κι Επανένταξη» από 31/03/2018 μέχρι 28/02/2019 για περίπου 1000 ωφελούμενους, ενώ ταυτόχρονα με την ίδια τροπολογία υπάρχει απαλλαγή από την υποχρέωση καταβολής παραβόλου 46 ευρώ για εξέταση από Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕΠΑ, για όσους εντάσσονται στην πιλοτική διαδικασία απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα για άτομα με αναπηρία στην Περιφέρεια Αττικής, ικανοποιώντας έτσι το πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος για κατάργηση του παραβόλου.
Δείτε εδώ την ομιλία της βουλεύτριας στην ολομέλεια της βουλής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου