Ο διδάκτορας Σύγχρονης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Βλάσης Αγτζίδης και ο Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας κ. Γεράσιμος Μακρής θα παρουσίασουν το Προσφυγικό ζήτημα από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
H εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 13-2-2017 στο Συνεδριακό κέντρο της Κατερίνης (ΕΚΑΒΗ) στις 19:00 και όπως πάντα η είσοδος είναι Ελεύθερη.
Oι δύο ομιλητές θα αναφερθούν στο Ελληνικό Προσφυγικό ζήτημα τον 19ο αιώνα, από την καταφυγή στην Ελλάδα προσφύγων Ελλήνων από την Κρήτη και τη Μακεδονία, ως απόρροια των αποτυχημένων εξεγέρσεων. Αλλά και αργότερα, με...
την εμφάνιση του βουλγαρικού εθνικισμού μεγάλοι πληθυσμοί από την Ανατολική Ρωμυλία θα καταφύγουν στην Οθωμανική Μακεδονία και στην Ελλάδα. Με τους Βαλκανικούς πολέμους το προσφυγικό ζήτημα θα γενικευτεί. Πληθυσμοί κάθε εθνότητας θα εγκαταλείπουν τις πατρογονικές τους εστίες και θα καταφεύγουν στα εδάφη που κατάφεραν να ελέγξουν οι μητέρες-πατρίδες τους. Το προσφυγικό φαινόμενο θα κορυφωθεί με τη Μικρασιατική Καταστροφή, όταν 1.5 εκατομ. επιζώντες από την Ιωνία, τον Πόντο, τη Βιθυνία, την Ανατολική Θράκη κ.α. θα κατακλύσουν την ηττημένη Ελλάδα. Θα γίνει αναφορά στην ισλαμική παράδοση, στα βασικά χαρακτηριστικά της, τις θεολογικές και ηθικές αρχές που τη διέπουν, τις βασικές πρακτικές που ακολουθούν τα μέλη της. Εμμέσως η συζήτηση θα αφορά την υποδοχή και δεξίωση του Άλλου, του διαφορετικού από τη χώρα μας. Θα αναφερθούν επίσης σε ζητήματα ιστορίας και ιστορικής μνήμης που αφορούν τις σχέσεις της Δύσης με τον ισλαμικό κόσμο, αλλά και τις σχέσεις της χώρας μας με τον ισλαμικό κόσμο. Θα καταδείξουν ότι η ταυτότητα αποτελεί όχι μια μονοδιάστατη και μονοσήμαντη ανιστορική ιδιότητα, αλλά μια σχέση μεταξύ του εαυτού και του άλλου. Όπως κάθε σχέση, έτσι και αυτή υπόκειται σε κανόνες, υπακούει σε αναγκαιότητες και προσπαθεί να τις υπερνικήσει. Στο διαλεκτικό αυτό παιχνίδι, συναντούν τα υποκείμενα την ηθική, τις αξίες και εμπλουτίζουν το όραμά τους για έναν καλύτερο και περισσότερο ανοιχτό κόσμο πέρα από τον ρατσισμό, την ξενοφοβία και πάσης φύσεως φοβικά σύνδρομα. Τα υπόλοιπα μαζί με τον διάλογο που θα γίνει με το κοινό την Δευτέρα 13-2-2017 στο Συνεδριακό κέντρο της Κατερίνης (ΕΚΑΒΗ) στις 19:00.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Βλάσης Αγτζίδης είναι διδάκτορας Σύγχρονης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το αντικείμενο της διατριβής του ήταν η σοβιετική, κομματική, ελληνόφωνη εφημερίδα του Καυκάσου Κόκκινος Καπνεργάτης μέσω της οποίας αποκωδικοποιούνται οι «απόκρυφοι» επικοινωνιακοί κώδικες της σταλινικής εκδοχής του σοβιετικού καθεστώτος. Τα κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με τον σοβιετικό Μεσοπόλεμο και την ιστορία του σοβιετικού ελληνισμού, καθώς και με τη διαδικασία μετάβασης από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στην εποχή των εθνών-κρατών και με την ιστορική εμπειρία του ελληνισμού στη Μικρά Ασία. Έχει εκδώσει και επιμεληθεί 15 βιβλία. Από το ’87 αρθρογραφεί στίς εφημερίδες η Καθημερινή, Ελευθεροτυπία και περιοδικά. Από το 2009 επιμελείται το Σεμινάριο Ιστορίας στο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» του Δήμου Κηφισιάς.
Το 1995 Βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών για τη συγγραφή της ιστορίας των Ελλήνων του παρευξείνιου χώρου Τιμήθηκε δύο φορές με Εύφημο Μνεία από το υπουργείο Εξωτερικών για τη συμμετοχή του:
-στην επιχείρηση απεγκλωβισμού των Ελλήνων από το εμπόλεμο Σοχούμι του Καυκάσου (1993) κατά την περίοδο του πολέμου μεταξύ Αμπχαζίων και Γεωργιανών και
-στην οργανωτική επιτροπή που συγκρότησε το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού (1995).
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Γεράσιμος Μακρής σπούδασε κοινωνική ανθρωπολογία στο London School of Economics του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Τίτλος διδακτορικής διατριβής: Social Change, Religion and Spirit Possession: the Tumbura Cult of the Sudan (1991). Είναι μέλος των διεθνών ανθρωπολογικών εταιρειών Royal Anthropological Society, European Association of Social Anthropologists, Sudan Studies Society of the United Kingdom και Association of Social Anthropologists of the UK and the Commonwealth. Είναι κριτής σε ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα ανθρωπολογικά περιοδικά και έχει διατελέσει μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Anthropology and Medicine για την περίοδο 1998-2009. Από το 2011 είναι μέλος του European Research Council SH2 Panel ‘Institutions, Values and Beliefs and Behaviour’.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εντάσσονται στην ανθρωπολογία της θρησκείας με ιδιαίτερη έμφαση στην ανθρωπολογία των ισλαμικών κοινωνιών της Μέσης Ανατολής, την ανθρωπολογική μελέτη μορφών χριστιανικής θρησκευτικότητας, χριστιανικού φονταμενταλισμού, προτεσταντικών ομολογιών, ισλαμικού μυστικισμού, εκστατικών τελετών, μαγείας, πνευματοληψίας, ισλαμισμού, ζητημάτων διασποράς και, από το 2010 των φαινομένων που περιγράφονται με τον όρο «Αραβική Άνοιξη». Εκτός της διατριβής του, συνεχίζει την πραγματοποίηση εθνογραφικής έρευνας στο Σουδάν με θέμα τη σχέση μεταξύ μορφών καπιταλιστικής οργάνωσης και θρησκευτικών πρακτικών (μαγεία, πνευματοληψία, σουφισμός) στη χώρα αυτή. Το έργο του περιλαμβάνει τρία βιβλία, εκτενείς αναφορές (reports), άρθρα και κεφάλαια σε ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα περιοδικά και συλλογικούς τόμους, τα οποία έχουν επίσης παρουσιασθεί ως ανακοινώσεις σε συνέδρια του εσωτερικού και του εξωτερικού.
H εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Δευτέρα 13-2-2017 στο Συνεδριακό κέντρο της Κατερίνης (ΕΚΑΒΗ) στις 19:00 και όπως πάντα η είσοδος είναι Ελεύθερη.
Oι δύο ομιλητές θα αναφερθούν στο Ελληνικό Προσφυγικό ζήτημα τον 19ο αιώνα, από την καταφυγή στην Ελλάδα προσφύγων Ελλήνων από την Κρήτη και τη Μακεδονία, ως απόρροια των αποτυχημένων εξεγέρσεων. Αλλά και αργότερα, με...
την εμφάνιση του βουλγαρικού εθνικισμού μεγάλοι πληθυσμοί από την Ανατολική Ρωμυλία θα καταφύγουν στην Οθωμανική Μακεδονία και στην Ελλάδα. Με τους Βαλκανικούς πολέμους το προσφυγικό ζήτημα θα γενικευτεί. Πληθυσμοί κάθε εθνότητας θα εγκαταλείπουν τις πατρογονικές τους εστίες και θα καταφεύγουν στα εδάφη που κατάφεραν να ελέγξουν οι μητέρες-πατρίδες τους. Το προσφυγικό φαινόμενο θα κορυφωθεί με τη Μικρασιατική Καταστροφή, όταν 1.5 εκατομ. επιζώντες από την Ιωνία, τον Πόντο, τη Βιθυνία, την Ανατολική Θράκη κ.α. θα κατακλύσουν την ηττημένη Ελλάδα. Θα γίνει αναφορά στην ισλαμική παράδοση, στα βασικά χαρακτηριστικά της, τις θεολογικές και ηθικές αρχές που τη διέπουν, τις βασικές πρακτικές που ακολουθούν τα μέλη της. Εμμέσως η συζήτηση θα αφορά την υποδοχή και δεξίωση του Άλλου, του διαφορετικού από τη χώρα μας. Θα αναφερθούν επίσης σε ζητήματα ιστορίας και ιστορικής μνήμης που αφορούν τις σχέσεις της Δύσης με τον ισλαμικό κόσμο, αλλά και τις σχέσεις της χώρας μας με τον ισλαμικό κόσμο. Θα καταδείξουν ότι η ταυτότητα αποτελεί όχι μια μονοδιάστατη και μονοσήμαντη ανιστορική ιδιότητα, αλλά μια σχέση μεταξύ του εαυτού και του άλλου. Όπως κάθε σχέση, έτσι και αυτή υπόκειται σε κανόνες, υπακούει σε αναγκαιότητες και προσπαθεί να τις υπερνικήσει. Στο διαλεκτικό αυτό παιχνίδι, συναντούν τα υποκείμενα την ηθική, τις αξίες και εμπλουτίζουν το όραμά τους για έναν καλύτερο και περισσότερο ανοιχτό κόσμο πέρα από τον ρατσισμό, την ξενοφοβία και πάσης φύσεως φοβικά σύνδρομα. Τα υπόλοιπα μαζί με τον διάλογο που θα γίνει με το κοινό την Δευτέρα 13-2-2017 στο Συνεδριακό κέντρο της Κατερίνης (ΕΚΑΒΗ) στις 19:00.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Βλάσης Αγτζίδης είναι διδάκτορας Σύγχρονης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το αντικείμενο της διατριβής του ήταν η σοβιετική, κομματική, ελληνόφωνη εφημερίδα του Καυκάσου Κόκκινος Καπνεργάτης μέσω της οποίας αποκωδικοποιούνται οι «απόκρυφοι» επικοινωνιακοί κώδικες της σταλινικής εκδοχής του σοβιετικού καθεστώτος. Τα κύρια ερευνητικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με τον σοβιετικό Μεσοπόλεμο και την ιστορία του σοβιετικού ελληνισμού, καθώς και με τη διαδικασία μετάβασης από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στην εποχή των εθνών-κρατών και με την ιστορική εμπειρία του ελληνισμού στη Μικρά Ασία. Έχει εκδώσει και επιμεληθεί 15 βιβλία. Από το ’87 αρθρογραφεί στίς εφημερίδες η Καθημερινή, Ελευθεροτυπία και περιοδικά. Από το 2009 επιμελείται το Σεμινάριο Ιστορίας στο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» του Δήμου Κηφισιάς.
Το 1995 Βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών για τη συγγραφή της ιστορίας των Ελλήνων του παρευξείνιου χώρου Τιμήθηκε δύο φορές με Εύφημο Μνεία από το υπουργείο Εξωτερικών για τη συμμετοχή του:
-στην επιχείρηση απεγκλωβισμού των Ελλήνων από το εμπόλεμο Σοχούμι του Καυκάσου (1993) κατά την περίοδο του πολέμου μεταξύ Αμπχαζίων και Γεωργιανών και
-στην οργανωτική επιτροπή που συγκρότησε το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού (1995).
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Γεράσιμος Μακρής σπούδασε κοινωνική ανθρωπολογία στο London School of Economics του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Τίτλος διδακτορικής διατριβής: Social Change, Religion and Spirit Possession: the Tumbura Cult of the Sudan (1991). Είναι μέλος των διεθνών ανθρωπολογικών εταιρειών Royal Anthropological Society, European Association of Social Anthropologists, Sudan Studies Society of the United Kingdom και Association of Social Anthropologists of the UK and the Commonwealth. Είναι κριτής σε ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα ανθρωπολογικά περιοδικά και έχει διατελέσει μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού Anthropology and Medicine για την περίοδο 1998-2009. Από το 2011 είναι μέλος του European Research Council SH2 Panel ‘Institutions, Values and Beliefs and Behaviour’.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εντάσσονται στην ανθρωπολογία της θρησκείας με ιδιαίτερη έμφαση στην ανθρωπολογία των ισλαμικών κοινωνιών της Μέσης Ανατολής, την ανθρωπολογική μελέτη μορφών χριστιανικής θρησκευτικότητας, χριστιανικού φονταμενταλισμού, προτεσταντικών ομολογιών, ισλαμικού μυστικισμού, εκστατικών τελετών, μαγείας, πνευματοληψίας, ισλαμισμού, ζητημάτων διασποράς και, από το 2010 των φαινομένων που περιγράφονται με τον όρο «Αραβική Άνοιξη». Εκτός της διατριβής του, συνεχίζει την πραγματοποίηση εθνογραφικής έρευνας στο Σουδάν με θέμα τη σχέση μεταξύ μορφών καπιταλιστικής οργάνωσης και θρησκευτικών πρακτικών (μαγεία, πνευματοληψία, σουφισμός) στη χώρα αυτή. Το έργο του περιλαμβάνει τρία βιβλία, εκτενείς αναφορές (reports), άρθρα και κεφάλαια σε ελληνόγλωσσα και ξενόγλωσσα περιοδικά και συλλογικούς τόμους, τα οποία έχουν επίσης παρουσιασθεί ως ανακοινώσεις σε συνέδρια του εσωτερικού και του εξωτερικού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου