Σύµφωνα µε τη µεγάλη έρευνα για τις καταναλωτικές συνήθειες Future Consumer Index 2024 που δηµοσιοποίησε η EY, η δεύτερη µεγαλύτερη «φυλή» (τυπολογία) καταναλωτών στην Ελλάδα είναι αυτή που χαρακτηρίζεται ως «Health First», η «φυλή» που έχει ως βασική της προτεραιότητα, ακόµη και για τις αγορές που κάνει, την υγεία.
Στη φετινή έρευνα οι Ελληνες καταναλωτές που υπάγονται σε αυτή την οµάδα αντιστοιχούν στο 22% από 18% το 2023, ποσοστό υψηλότερο ακόµη και από αυτό που είχε καταγραφεί το 2021 (21%), όταν ακόµη ζούσαµε στη σκιά της πανδηµίας. Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της οµάδας; Η ποιότητα του προϊόντος αποτελεί σηµαντικό αγοραστικό κριτήριο, όπως επίσης και αν το προϊόν είναι υγιεινό. Πρόκειται επίσης για καταναλωτές που δεν αγοράζουν µόνο τα απαραίτητα και δεν τους προβληµατίζει πάρα πολύ το εισόδηµά τους. Μάλιστα, η ίδια η ΕΥ τονίζει στον σχολιασµό για τα ευρήµατα της φετινής έρευνας, ότι µετά την αγωνία για τα οικονοµικά του νοικοκυριού και την οικονοµία της χώρας, αυτό που ανησυχεί περισσότερο τους καταναλωτές είναι η ψυχική –σε ποσοστό 41%– και η σωµατική τους υγεία (39%).
Το παραπάνω φαίνεται ότι το έχουν αντιληφθεί ήδη αρκετές βιοµηχανίες τροφίµων, αλλά και επιχειρήσεις λιανικής στην Ελλάδα και πλέον επενδύουν σε κατηγορίες τροφίµων οι οποίες επίσης θεωρείται ότι προάγουν την υγιεινή διατροφή –πέρα από τα κλασικά βιολογικά προϊόντα– ή καλύπτουν σύγχρονες διατροφικές τάσεις, όπως οι τροφές που είναι πλούσιες σε πρωτεΐνες, που απευθύνονται στους αυστηρά χορτοφάγους (vegan) και σε όσους ακολουθούν ωµοφαγική διατροφή (καταναλώνουν δηλαδή µόνο ή κυρίως άψητα και ακατέργαστα τρόφιµα). Η απόφαση –για παράδειγµα– της αρτοβιοµηχανίας «Καραµολέγκος» να επενδύσει στην εταιρεία Nutree, εξαγοράζοντας πλειοψηφικό πακέτο αυτής (κατά πληροφορίες το 60%), η οποία παρασκευάζει ενεργειακές µπάρες και µάλιστα µπάρες που απευθύνονται και στο ειδικό κοινό των vegan και όσων ακολουθούν ωµοφαγική διατροφή, µόνο τυχαία δεν είναι. Υπολογίζεται ότι ένα εκατοµµύριο Ελληνες καταναλώνουν συστηµατικά µπάρες δηµητριακών, ενώ αύξηση γνωρίζουν τα τελευταία χρόνια οι µπάρες µε ξηρούς καρπούς και αποξηραµένα φρούτα που δεν έχουν υποστεί καµία θερµική επεξεργασία. Στο παιχνίδι έχουν µπει εδώ και χρόνια όχι µόνο οι κολοσσοί στα δηµητριακά πρωινού (Nestle, Kellogg’s, General Mills), αλλά και ελληνικές εταιρείες µπισκότων και σοκολατοειδών (Παπαδοπούλου, ΙΟΝ, Βιολάντα) µε απλές µπάρες ή µπάρες µε υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη, καθώς και αρκετά µικρότερες ελληνικές επιχειρήσεις (ΙΝΤΡΟΦΕΞ µε το σήµα Millhouse, Σδούκος, η Nutree κ.ά.). Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στην κατηγορία έχουν εισέλθει και βιοµηχανίες τροφίµων που είναι θεωρητικά άσχετες µε αυτήν, όπως η βιοµηχανία τυροκοµικών «Optima» αλλά και η βιοµηχανία «Αθανάσιος Κουκουτάρης ΑΒΕΕ» (γνωστή από τις πίτες Alfa).
Αξίζει να σηµειωθεί ότι συνολικά η αγορά που αφορά τις ενεργειακές µπάρες παγκοσµίως αναπτύσσεται µε µέσο ετήσιο ρυθµό 4,5%, υπολογίζεται σε 4,26 δισ. ευρώ και προβλέπεται ότι µέχρι το 2028 θα ξεπεράσει τα 5 δισ. ευρώ.
Ακόµη πιο πρόσφατη µόδα είναι τα γιαούρτια µε επιπλέον πρωτεΐνη και κυρίως τα επιδόρπια µε πρωτεΐνη, όπως οι πουτίγκες, οι οποίες «κατέκλυσαν» τα ψυγεία των σούπερ µάρκετ. Από τους ξένους «παίκτες» έντονη παρουσία στην ελληνική αγορά έχουν οι Danone, Alpro και Arla, ενώ δυναµικά µπήκαν στην κατηγορία οι ελληνικές ∆ΕΛΤΑ και Κρι Κρι. H τελευταία αξιοποιεί την τάση για τις τροφές µε ενισχυµένη πρωτεΐνη που υπάρχει παγκοσµίως, έχοντας εισέλθει µε γιαούρτια που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη (24 και 22 γραµµάρια) κυρίως σε Ηνωµένο Βασίλειο, Ιταλία και προσφάτως και στη Γαλλία. Στο Ηνωµένο Βασίλειο η κατηγορία σηµείωσε το 2023 αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 34,2% σε σύγκριση µε το 2022, ενώ στην Ιταλία η αντίστοιχη αύξηση ήταν 26,2%. Πρόκειται για δύο χώρες όπου οι αγορές των γιαουρτιών µε αυξηµένη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη, αν και µικρές ακόµη, είναι εξαιρετικά σηµαντικές, ύψους 104 εκατ. ευρώ (Ηνωµένο Βασίλειο) και 41 εκατ. ευρώ (Ιταλία). Μάλιστα στις αγορές αυτές η Κρι Κρι έχει τοποθετηθεί µε επώνυµα προϊόντα της και όχι µε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπως πράττει σε µεγάλο βαθµό µε τα απλά γιαούρτια.
Αρκετά από τα προϊόντα αυτά –µπάρες, υγιεινά σνακ για παιδιά και άλλα– βρίσκουν µάλιστα θέση όχι µόνο στα ράφια των σούπερ µάρκετ, αλλά και σε άλλα κανάλια διανοµής, όπως ντελικατέσεν, καταστήµατα βιολογικών προϊόντων, καταστήµατα ειδών ευεξίας, αλλά ακόµη και σε φαρµακεία, επιτυγχάνοντας έτσι και υψηλά περιθώρια κέρδους. Υπολογίζεται ότι ένα εκατοµµύριο Ελληνες καταναλώνουν συστηµατικά µπάρες δηµητριακών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου