Το πρόβλημα έχει λάβει τέτοια έκταση, που πλέον πολλοί επιχειρηματίες απασχολούνται οι ίδιοι, προκειμένου να μπορέσουν να καλύψουν τις ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό
Μια νέα πολλαπλή κρίση αναφύεται στον τομέα της εστίασης και της διασκέδασης, με το σκηνικό που περιγράφει στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr η κ. Μαρία Αντωνακάκη, πρόεδρος του Συνδέσμου Επισιτισμού και Διασκέδασης Νομού Ηρακλείου, να εμφανίζει λειτουργικά κενά για την πορεία των καταστημάτων της εστίασης.
Η κρίση, όπως η ίδια μας περιγράφει, ξεκινά από τις έντονες ελλείψεις προσωπικού σε διάφορες ειδικότητες της εστίασης, παρότι υπάρχει ζήτηση για προσωπικό, με το πρόβλημα για το Ηράκλειο να εκτείνεται και στον τομέα της κατανάλωσης, όπου παρόλο που βρισκόμαστε εν μέσω περιόδου αιχμής, σε επίπεδο τουριστικών αφίξεων, το κέντρο του Ηρακλείου αποτυπώνει μια εικόνα όπου τα φώτα των μαγαζιών παραμένουν ανοιχτά, τα “πορτοφόλια” των επισκεπτών, ωστόσο, διατηρούνται κλειστά, σε μια άνευ προηγουμένου κρίση για την πόλη.
Τι αποτυπώνουν οι ελλείψεις
Η υποστελέχωση των μαγαζιών εστίασης απασχολεί για άλλη μια χρονιά τους καταστηματάρχες, οι οποίοι, παρότι αναζητούν προσωπικό, φαίνεται να μη λαμβάνουν την αντίστοιχη ανταπόκριση, με πολλές από τις “βαριές” ειδικότητες, όπως οι μάγειρες να σημειώνουν ελλείψεις έως και 60%, ενώ αντίστοιχα μεγάλο είναι και το ποσοστό των ελλείψεων σε επίπεδο σέρβις, όπου εκεί, όπως μας αναφέρει η κ. Αντωνακάκη, οι ελλείψεις αφορούν περίπου το 40%.
Μάλιστα, όπως η ίδια περιγράφει στη “Νέα Κρήτη” και το neakriti.gr, το πρόβλημα έχει λάβει τέτοια έκταση, που πλέον πολλοί επιχειρηματίες απασχολούνται οι ίδιοι, προκειμένου να μπορέσουν να καλύψουν τις ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό, με την ίδια να αποκαλύπτει ότι «σε ορισμένες περιπτώσεις επιστρατεύονται και οι οικογένειες» των καταστηματαρχών για να μπορέσουν οι επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στη ζήτηση.
Όπως προαναφέρθηκε, οι ελλείψεις στην ειδικότητα των “μαγείρων” αποτελεί την “αιχμή του δόρατος” όσον αφορά στις ελλείψεις, αφού πολλοί εξ αυτών “έχουν απορροφήσει από τα ξενοδοχεία”, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται και η ποιότητα, αλλά και η ποσότητα των προσφερόμενων παροχών.
Σημειωτέον ότι, παρότι η ποιότητα της “φιλοξενίας” στο Ηράκλειο παραμένει υψηλή, οι ελλείψεις σε κρίσιμους και λειτουργικούς κλάδους έχουν λειτουργήσει “περιοριστικά” ως προς τα προσφερόμενα προϊόντα στα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης, με την κ. Αντωνακάκη να σημειώνει ότι «από εκεί που τα προσφερόμενα πιάτα θα ήταν έξι, τώρα μπορεί να περιοριστεί σε τρία, καθώς δεν υπάρχει διαθεσιμότητα σε προσωπικό» ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες, με τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την αύξηση των delivery, να δημιουργούν μια εκρηκτική κατάσταση.
Έχει επηρεαστεί και η κατανάλωση
Ωστόσο, ο αγώνας των καταστημάτων εστίασης είναι διττός και εκτείνεται πλέον και σε επίπεδο κατανάλωσης, όπου τα αυξημένα κόστη έχουν επηρεάσει, μεταξύ άλλων, και τα επίπεδα κατανάλωσης, σε μια άνευ προηγουμένου μείωση, όπως περιγράφει η ίδια, με την πτώση κατά τις βραδινές ώρες να φτάνει ακόμα και το 50%, στο κέντρο του Ηρακλείου.
Αναλυτικότερα, όπως επεξηγεί η κ. Αντωνακάκη, η κυκλική οικονομία έχει επηρεάσει την κατανάλωση, όπου η αύξηση των τιμών σε προϊόντα, όπως το λάδι, έχουν υπάρξει αμφίπλευρα καθοριστικές, σε επίπεδο επιχειρήσεων αλλά και σε καταναλωτικό επίπεδο.
Μάλιστα, όπως η ίδια διαπιστώνει, «το βράδυ το Ηράκλειο σημειώνει έντονη πτώση της τάξης του 50%, όπου η κίνηση σημειώνεται στη νεολαία, η οποία διασκεδάζει σε δύο με τρία μαγαζιά», προσθέτοντας πως «για πρώτη φορά στα χρονικά, το Ηράκλειο δεν έχει ζωή, σε σύγκριση με την επισκεψιμότητα».
«Τουριστικές αφίξεις, οικονομικές αναχωρήσεις»
Η κατάσταση είναι εξίσου αντιπροσωπευτική και σε επίπεδο τουριστικής κατανάλωσης, όπου, παρά το γεγονός ότι πλέον βρισκόμαστε στην “καρδιά” των τουριστικών αφίξεων στην Κρήτη, οι τουρίστες καταφτάνουν στο Ηράκλειο, αλλά η κατανάλωση “λείπει”, με την κ. Αντωνακάκη να αποκαλύπτει πως «ο μέσος όρος παραμονής των τουριστών στο κέντρο του Ηρακλείου είναι 45 λεπτά», με την ίδια να αποκαλύπτει πως «εάν δεν υπάρξει βοήθεια από τους τουριστικούς πράκτορες, τότε δεν αποκλείεται η κατάσταση να οδηγήσει ακόμα και στο κλείσιμο των επιχειρήσεων», με το μοτίβο της μειωμένης κατανάλωσης να ακολουθεί, όπως και η κ. Αντωνακάκη αποκαλύπτει, και την αισθητή μείωση της κατανάλωσης στον τομέα της ενδυμασίας, παρά τις εκπτώσεις, όπως εξάλλου έχει αποκαλύψει και σε προγενέστερο ρεπορτάζ η “Νέα Κρήτη”.
Εδώ, σε επίπεδο τουρισμού, το ζήτημα αφορά και τον ρόλο που λαμβάνουν τα Αirbnb, με πολλούς από τους τουρίστες να φαίνεται να προτιμούν να αγοράζουν προϊόντα από το σούπερ-μάρκετ, έναντι της κατανάλωσης σε καταστήματα της εστίασης, με το χάσμα μεταξύ “ποιότητας” και “ποσότητας” πλέον να ανοίγει και τις προτιμήσεις του τουριστικού καταναλωτικού μοτίβου να μεταβάλλονται.
Μάλιστα, το εν λόγω ζήτημα αναμένεται να αποτελέσει και ένα εκ των δύο “διακυβευμάτων” που θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια της σημερινής σύσκεψης 10 φορέων, με την Αποκεντρωμένη διοίκηση αναφορικά με τη μεταφορά των τουριστικών λεωφορείων, όπου θα τεθεί και το ζήτημα του τρόπου παράτασης της παραμονής των τουριστών στο κέντρο του Ηρακλείου, με την ίδια να αποκαλύπτει πως «όλοι απορούν τι φταίει που μια πόλη με τέτοιο έντονο ιστορικό ενδιαφέρον δεν έχει επισκεψιμότητα, όπως άλλες πόλεις της Κρήτης».

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου