Η επιλογή του σωστού καυσίμου είναι κρίσιμη για την αποδοτική λειτουργία του κινητήρα και απαραίτητη προϋπόθεση για τη μακροζωία του. Φτάνοντας, λοιπόν, στην αντλία, πολλοί οδηγοί αναρωτιούνται: «Τι θα συμβεί αν προσθέσω στο ρεζερβουάρ 98άρα βενζίνη ενώ διαθέτει ήδη μια ποσότητα καυσίμου με 95 οκτάνια;» Μήπως το αυτοκίνητο θα αποδώσει καλύτερα ή, αντίθετα, θα κινδυνεύσει ο κινητήρας; Η απάντηση είναι σχετικά απλή.
Πού διαφέρουν
Αρχικά, η βενζίνη 95 και η 98 οκτανίων διαφέρουν μόνο στον αριθμό οκτανίων, δηλαδή στην αντοχή του καυσίμου στην προανάφλεξη μέσα στο θάλαμο καύσης. Όσο υψηλότερος είναι ο αριθμός των οκτανίων, τόσο πιο σταθερό είναι το καύσιμο υπό πίεση και θερμοκρασία.
Όταν λοιπόν ανακατευτούν οι δύο ποιότητες, το αποτέλεσμα είναι απλώς ένα μείγμα με ενδιάμεσο αριθμό οκτανίων. Αν ένα ρεζερβουάρ 50 λίτρων γεμίσει με 25 λίτρα 95άρα βενζίνη και ακόμη 25 λίτρα 98άρα βενζίνη, το τελικό μείγμα θα έχει περίπου 96–97 οκτάνια.
Γενικά, οι σύγχρονοι κινητήρες διαθέτουν αισθητήρες και ηλεκτρονικό εγκέφαλο που εξασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία του κινητήρα και την όσο το δυνατόν καλύτερη καύση του μείγματος, ακόμα και με ελαφρές διαφορές στο καύσιμο.
Τα οφέλη των περισσότερων οκτανίων
Τα περισσότερα συμβατικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους έχουν κινητήρες που είναι προγραμματισμένοι να λειτουργούν με βενζίνη 95 οκτανίων. Αν σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο, ο ιδιοκτήτης γεμίσει το ρεζερβουάρ με βενζίνη 98 οκτανίων, τότε δεν θα υπάρξει κάποια βελτίωση στις επιδόσεις του, ούτε θα παρατηρηθεί μείωση στην κατανάλωση.
Ο εγκέφαλος του κινητήρα ενδέχεται να προσαρμόσει ελαφρώς την διαδικασία ανάφλεξης αλλά, γενικά, τα οφέλη είναι πολύ μικρά. Ο λόγος είναι ότι το μοτέρ δεν είναι σχεδιασμένο για να μπορεί να αξιοποιήσει τα οφέλη που προσφέρει μια ανάφλεξη μείγματος περισσότερων οκτανίων.
Πότε απαιτείται βενζίνη 98 οκτανίων
Αντίθετα, εφόσον ένας κινητήρας –συνήθως με τούρμπο υψηλής συμπίεσης– έχει προγραμματιστεί να λειτουργεί με 98άρα βενζίνη (sportscars και υψηλών επιδόσεων αυτοκίνητα) και το ρεζερβουάρ γεμίσει με βενζίνη 95 οκτανίων, τότε υπάρχει υπάρχει πιθανότητα μείωσης της απόδοσης του μοτέρ και, μακροπρόθεσμα, ίσως οδηγήσει σε κάποια βλάβη.
Συνοψίζοντας, η ανάμειξη βενζίνης 95 και 98 οκτανίων, τις περισσότερες φορές, δεν προκαλεί κανένα πρόβλημα στον κινητήρα. Το αποτέλεσμα είναι απλώς μια βενζίνη με ενδιάμεση ποιότητα. Ωστόσο, για να εξασφαλιστεί η μέγιστη μακροζωία του κινητήρα, το σωστό είναι πάντα να χρησιμοποιούμε το καύσιμο που προτείνει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου