«Ένα ποτό ήπια μόνο»... αυτή είναι η πρώτη κουβέντα που ακούν οι αστυνομικοί όταν εντοπίζουν οδηγό υπό την επήρεια μέθης. Το παράλογο, βέβαια, είναι ότι αυτό αναφέρουν ακόμα και οι οδηγοί που έχουν καταναλώσει μεγάλη ποσότητα οινοπνεύματος. Μόνο στη Θεσσαλονίκη το 2024, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας συνελήφθησαν λόγω μέθης 35 άτομα, εκ των οποίων τα πέντε είχαν εμπλοκή σε τροχαίο.
Οι οδηγοί αυτοί ουσιαστικά βρέθηκαν με συγκέντρωση οινοπνεύματος άνω των 0,60 χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, όταν η μέτρηση γίνεται μέσω αλκοτέστ. Στις περιπτώσεις αυτές, εκτός από την ακινητοποίηση του οχήματος, το πρόστιμο και την αφαίρεση για 180 ημέρες της άδειας οδήγησης, κινείται η αυτόφωρη διαδικασία όπως προβλέπεται από τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.
«Είναι επιβαρυντικός παράγοντας η χρήση αλκοόλ από τον οδηγό. Μειώνονται τα αντανακλαστικά σου, δεν είσαι συγκεντρωμένος και είναι πιο εύκολο να οδηγηθείς στο τροχαίο. Προσπαθούμε να βοηθήσουμε με τους ελέγχους μήπως συνετιστούν οι οδηγοί. Είναι κρίμα να φτάσουμε στο σημείο να χάνονται ανθρώπινες ζωές», επισήμανε στη Voria.gr ο Νικόλαος Κρούπης, Αστυνόμος Α΄ στην Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης.
Η μεγάλη πλειονότητα των 35 οδηγών που κατά την περσινή χρονιά συνελήφθησαν υπό την επήρεια μέθης ήταν άντρες. Μόλις τέσσερις ήταν οι γυναίκες που επέλεξαν να πιάσουν τιμόνι, έχοντας πιει νωρίτερα μεγάλη ποσότητα αλκοόλ. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι από τα 35 άτομα, τα 9 ήταν ηλικίας 21-45 ετών και τα υπόλοιπα 26 στην ηλικιακή ομάδα των 45-54 και άνω των 54 ετών. «Αυτό που παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια είναι ότι οι νέοι κατά μεγάλο ποσοστό έχουν συμμορφωθεί. Σε μια παρέα ο ένας δεν θα πιει και θα είναι ο οδηγός. Στους άνω των 40 έχουν μεγαλώσει σε ένα διαφορετικό πλαίσιο. Εκτιμούν ότι είναι έμπειροι και στο ποτό και στην οδήγηση», ανέφερε ο κ. Κρούπης.
Καθ΄ όλη τη διάρκεια του 2024 η Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης πραγματοποίησε χιλιάδες ελέγχους σε οδηγούς, που ξεπέρασαν τους 148.000. Έχοντας πιει αλκοόλ άνω του επιτρεπόμενου ορίου δεν δίστασαν να πιάσουν τιμόνι και να βγουν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης 2.253 οδηγοί. «Το 3-4% εντοπίζονται θετικοί στο αλκοόλ κατά τους ελέγχους. Το καλό είναι ότι οι περισσότεροι είναι στις πρώτες κλίμακες και όχι σε αυτή με την αυτόφωρη διαδικασία», διευκρίνισε ο Αστυνόμος Α΄ της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης. Ερωτηθείς σχετικά ανέφερε ότι «οι περισσότεροι λένε πως ένα ποτό ήπια και έχουμε γράψει πάρα πολλούς, που ήπιαν πολύ περισσότερο». Ξεκαθάρισε πάντως ότι από την πλευρά της η Διεύθυνση Τροχαίας θα πραγματοποιεί συνεχείς ελέγχους, οποιαδήποτε ώρα της ημέρας.
Το όριο για το αλκοτέστ
Όπως αναφέρεται στο άρθρο 42 του ΚΟΚ, απαγορεύεται η οδήγηση κάθε οχήματος από οδηγό, ο οποίος κατά βρίσκεται υπό την επίδραση οινοπνεύματος, τοξικών ουσιών ή φαρμάκων που σύμφωνα με τις οδηγίες χρήσης τους ενδέχεται να επηρεάζουν την ικανότητα του οδηγού. Αν το αλκοολόμετρο δείξει συγκέντρωση κάτω των 0,25 χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, τότε ο ο οδηγός μπορεί να συνεχίσει την πορεία του.
Εάν η συγκέντρωση οινοπνεύματος, είναι από 0,25 έως 0,40 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, βεβαιώνεται πρόστιμο 200 ευρώ και ακινητοποιείται το όχημα. Τα όρια αλλάζουν από 0,10 έως 0,40 αν το όχημα είναι επιβατηγό δημοσίας χρήσης, ή φορτηγό ή λεωφορείο ή δίκυκλο ή ο οδηγός κατέχει το δίπλωμα οδήγησης μικρότερο χρονικό διάστημα από τα δύο έτη.
Εάν η συγκέντρωση οινοπνεύματος είναι από 0,40 έως 0,60 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, ακινητοποιείται το όχημα, το πρόστιμο ανέρχεται στα 700 ευρώ και προβλέπεται αφαίρεση, επιτόπου, της άδειας οδήγησης για 90 ημέρες.
Αν ωστόσο, η συγκέντρωση οινοπνεύματος είναι άνω των 0,60 χιλιοστών του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, τότε επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 1.200 ευρώ, αφαίρεση, επιτόπου, της άδειας ικανότητας οδηγού για έξι μήνες και κινείται η αυτόφωρη διαδικασία.
Να σημειωθεί πως σε περίπτωση που οδηγός αρνηθεί να υποβληθεί σε αλκοτέστ, τεκμαίρεται η συγκέντρωση άνω των 0.60 χιλιοστών γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα, οπότε, αντιμετωπίζει τις αντίστοιχες ποινικές και διοικητικές κυρώσεις. Σε όλες τις περιπτώσεις το όχημα του μεθυσμένου οδηγού ακινητοποιείται και μένει στους αστυνομικούς της Τροχαίας που έχουν διενεργήσει τον έλεγχο. Έτσι, ο οδηγός θα αποχωρήσει είτε με ταξί από το σημείο που εντοπίστηκε, είτε με άλλο άτομο. Πάντως με τον νέο ΚΟΚ που αναμένεται να ψηφιστεί τον Απρίλιο τα πρόστιμα και οι ποινές αυστηροποιούνται.
Οδήγηση χωρίς... άδεια οδήγησης
Αίσθηση προκαλεί και το γεγονός ότι καθημερινά πλέον εντοπίζονται άτομα που οδηγούν χωρίς να έχουν άδεια οδήγησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τον Ιανουάριο αστυνομικοί κυρίως των Διευθύνσεων Τροχαίας και Άμεσης Δράσης Θεσσαλονίκης έχουν συλλάβει πάνω από 80 άτομα που κατελήφθησαν να οδηγούν στερούμενα άδειας ικανότητας οδήγησης. Από αυτά, τα τέσσερα ήταν μάλιστα και υπό την επήρεια οινοπνεύματος. «Δυστυχώς αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Αφορά ιδιαίτερα τους οδηγούς δικύκλων. Παίρνει κάποιος ένα μηχανάκι και το οδηγεί χωρίς να έχει δώσει καν εξετάσεις», τόνισε ο Νικόλαος Κρούπης, Αστυνόμος Α΄ της Διεύθυνσης Τροχαίας Θεσσαλονίκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου